гороскоп совместимости женщина дева мужчина рыба любовный гороскоп женщины близнеца на сегодня мужчина гороскоп для стрельца дракона на 2018 гороскоп дева
 
 
 
 
 
:

Анна Архипова, музикознавець

«Ми всі видохнули....» або Імпровізація як мистецтво виживати.


В Кременчуці завершився перший в Україні Міжнародний конкурс піаністів-імпровізаторів імені Дмитра Тьомкіна.

Джаз в Україні переживає сьогодні певний ренесанс. Це віртуозне мистецтво за останні 10 років завоювало величезну кількість шанувальників. Джазові фестивалі з'явилися практично у всіх великих містах України: Ужгород, Івано-Франківськ, Львів, Рівне, Луцьк, Донецьк, Дніпропетровськ, Кривий Ріг, Одеса, Київ, в Криму - Коктебель, Севастополь - далеко не повний географічний перелік гарячих «джазових точок» . Практично в будь-якому маленькому місті України існують та відкриваються нові джаз-клуби. На сьогодні - це точний показник культурного рівня міста і його культурного середовища. Яскраві та харизматичні особистості просувають мистецтво джазу, шанувальники «голосують гривнею» за улюблений джаз, купуючи квитки на концерти. Кількість їх неухильно зростає, натомість армія шанувальників попсових концертів потроху тане.

І нарешті, відбулася непересічна культурна подія: 16 - 18 травня 2012р. в Кременчуці в рамках II Міжнародного джазового фестивалю "Energy" пройшов перший в Україні Конкурс піаністів-імпровізаторів імені Дмитра Тьомкіна (1894 - 1979), уродженця м. Кременчук композитора і піаніста, який завоював всесвітню славу одного з кращих творців музики до кінофільмів Голлівуду. Конкурс відбувся за підтримки Посольства України у Великобританії, Патріка Раса (США) і особисто Олівії Дуглас-Тьомкін, (Великобританія), яка на додаток до офіційних призів фестивалю за 1е, 2е та 3е місце, заснувала спеціальний призовий фонд, тим самим підтвердивши статус Конкурсу як вагомої культурної події. Кожен з учасників, що вийшов у заключний тур, отримав грошовий приз. Інформація про конкурсні події розміщена на офіційному сайті Дмитра Тьомкіна в США. http://www.dimitritiomkin.com/4464/tiomkin-festival-underway-in-kremenchug-may-17-2012

«Volta Music» - офіційне видавництво музики Дмирий Тьомкіна в США, приготувало конкурсантам особливий подарунок - книгу «Дмитро Тьомкін: Портрет» автора Крістофера Палмера, а також спеціально відзняте офіційне відео-привітання "Привіт з Голлівуду". В день Гала-концерту 18 травня його побачили всі конкурсанти, учасники Фестивалю, гості та численна фестивальна публіка.

Не дивно, що засновниками та організаторами конкурсу виступили музиканти - Джаз-бенд «Apple Jam», а також Громадська організація «Агентство розвитку територій Кременчука» та Управління культури Кременчуцької міської ради.

Шановне Жюрі конкурсу очолив Володимир Соляник - Заслужений артист України, піаніст-імпровізатор, професор КВГУ ім. Глієра (Київ), почесний арт-директор щорічного міжнародного фестивалю Джаз Коктебель.

Наталя Лещенко, голова Оргкомітету, на прес-конференції в честь відкриття конкурсу одразу зізналася, що конкурс приніс безліч сюрпризів: «Концепція (ідея) Конкурсу молодих піаністів-імпровізаторів належить Лещенко Ігорю, і з'явилася ще рік тому, коли ми проводили в Кременчуці вечір пам'яті нашого земляка, піаніста і композитора Дмитра Тьомкіна. Готувалися до конкурсу імпровізаторів майже рік, та нажаль, у зв'язку з Євро-2012 змістилися терміни навчання та іспитів, і через це значна кількість учасників просто не змогли приїхати. Тим не менш, підібрався дуже сильний склад виконавців-імпровізаторів у різних стилях, в тому числі академічній та джазовій музиці, - і було відібрано 18 заявок конкурсантів з 12 міст України та м.Тули (Росія). Коли ми отримували аудіо та відео матеріали учасників - я просто заслуховувалась їх майстерністю. Вже тоді нам було ясно, що Конкурс поставив перед жюрі доволі складне завдання відбору переможців.»

Імпровізація – серцевина джазового мистецтва. Сто років тому джаз, власне, і народився - із спонтанної колективної імпровізації. І на сьогодні він має вплив на всі форми музикування, включаючи академічну музику. Імпровізація - поняття широке, характерне для усіх видів мистецтва. Але в джазі – це стрижень розвитку всіх його напрямків, бо є обов'язковою частиною джазової композиції. Якщо ти не вмієш імпровізувати - то не можеш вважатися справжнім джазовим музикантом. Так само, як в наші непрості часи, вміння імпровізувати у житті - є умовою виживання в ньому.

Тож імпровізація - це розкрите небо для вищого пілотажу майстерності - і під час життєвого соло, і під час соло музиканта на сцені. Зрозуміло, чому конкурс імпровізаторів - захоплююче змагання найкращих серед кращих.

Сьогодні в США і Західній Європі такі заходи постійно відбуваються, на пострадянському просторі вони проводяться в Прибалтиці та Росії. В Україні Кременчуцький конкурс піаністів-імпровізаторів ім. Дмитра Тьомкіна - перший.

Тому, як зауважив Голова жюрі Володимир Соляник, нечесне суддівство і заангажованість цьому конкурсу не загрожує ніколи: «Подібне може бути тільки там, де є виконання під фонограму. Але в джазі це нереально в принципі, це той світ, який не продається. Для чого тут когось піднімати або проштовхувати? Якщо ти не професіонал - ти все одно ніде не будеш сприйнятий. Джаз - це музика дуже особиста, відверта і жива, там немає «фанери». Це її відрізняє від популярної музики, і вберігає від неминучих фінансових умов, які є в шоу-бізнесі. Коли купуються у всіх цих конкурсах місця - це до музики не має жодного відношення. Імпровізація, як велике вміння складати музику в цю хвилину, тут і зараз, - це справжнє мистецтво, і я радий що ми розпочали цей конкурс в Україні. Я думаю, що в майбутньому він стане дуже популярним.»

Отже, до участі у 2-му турі пройшли 18 найсильніших виконавців з 10 міст України, серед них такий відомий піаніст, як Олексій Боголюбов, м. Київ; а також піаніст Андрій Денисов з м. Тула (Росія). Завдяки високому рівню різних стильових напрямів, в яких імпровізували учасники, конкурс виявився не тільки віртуозним і творчим, але й видовищним.

Для завдання - імпровізації на єдину для всіх задану тему з творів самого композитора Дмитра Тьомкіна, а також - імпровізації на тему за вибором конкурсантів з творів маестро, - учасникам було дано надано час підготовки, обмежений двома годинами. Треба додати, що ноти із творами Тьомкіна видаються компанією «Volta Music» у США, і музиканти побачили їх вперше в житті. Одним з найскладніших етапів для виконавців став третій етап, - конкурс таперів, - завдання без підготовки, сходу, зімпровізувати музичний супровід фрагмента німого фільму, до якого у свій час писав музику легендарний Дмитро Тьомкін.

Справжнім творчим відкриттям серед учасників конкурсу став сліпий з дитинства 23х-річний музикант-імпровізатор з Олександрії - Іван МОХІЙ. Брати участь в конкурсі таперів йому допомагали, розповідаючи синхронно про події Голлівудського вестерна, що стрімко розгорталися на чорно-білому екрані. Музикант блискуче впорався з цим завданням, і став улюбленцем публіки, яка вітала його стоячи, а також - фаворитом зарубіжних гостей фестивалю, групи знаменитого бразильського виконавця боса-нови - Філо Машадo (Filo Machado, вокал \ гітара), в складі: Арк Овруцький ( Ark Ovrutski, контрабас, бас-гітара), Джордже Контінентіно (Jorge Continentino, саксофон, флейта), Адріано Сантос (Adriano Santos, барабани). З ними Іван прекрасно зіграв на джем-сейшн по закінченні офіційної програми фестивалю "Energy". Голова журі Володимир Соляник від себе особисто вручив Івану зворушливий сувенір - маленьку модель білого рояля, привезену з Лос-Анджелеса. Зарубіжні гості також відзначили прекрасний виступ своїх колег на фестивалі «Еnergi» - львівського гурту «Шоколад». Молода команда ошелешила темпераментом і незвичайною красою українського мелосу, підкорила емоції публіки розкішним етно-джазовим звучанням, оригінальними трактовками і європейським рівнем майстерності. Вражає навіть перелік країн, де вони встигли завоювати симпатії слухачів.

Джаз-бенд Apple Jam (м. Кременчуг) підготував для фестивального виступу спеціальну програму з творів Дмитра Тьомкіна, в авторському та власному аранжуванні. Для багатьох українських слухачів твори земляка звучали вперше. Хоча стилістика Голівуду сяяла білосніжною посмішкою в кожному творі, та неповторний слов'янський мелос, легка вдача, гумор і тепла душевність мелодій Дмитра Тьомкіна безумовно підкорили відчуттям рідного коріння в його музиці.

У завершальному турі Конкурсу, в умовах найгострішої конкуренції молоді імпровізатори показали такий високий рівень, що журі змушене було запросити до участі 10 піаністів - замість заявлених семи. За їх рішенням, у фіналі кращими стали: володар І-ї премії конкурсу - Альберт Саприкін, м. Київ, студент НМАУ ім. П. Чайковського, імпровізатор в області академічної музики, і Олексій Боголюбов, м. Київ, - володар II-ї премії конкурсу, відомий в Україну піаніст, композитор і джазовий імпровізатор.

Решта місць на конкурсі були розподілені наступним чином: три третіх премії вручені Андрію Рибальченко, м. Донецьк, Павлу Полончуку, м. Черкаси, та Андрію Денисову, м. Тула, Росія. Учасник з Кременчука Давид Пасенко, студент 2-го курсу льотного коледжу Кременчука став володарем спеціальної номінації «Гордість Кременчука».

Сюрприз конкурсу ім. Дмитра Тьомкіна - це перемога Альберта Саприкіна, який порушив стереотип про те, що мистецтво імпровізації - це вотчина джазу: «На мій погляд, в академічній музиці більше свободи для імпровізації, адже немає необхідності дотримуватися «сітки», можна згорнути куди завгодно і вирішити долю твору навіть несподіваним для себе чином. Але у імпровізації як такої є і свій "темний" бік - існує великий ризик розчинитися серед купи стилів і перетворитися в апологета всієї історії музики».

Олексій Боголюбов, володар II-ї премії, поділився: «Довгий час вважалося, що імпровізація закінчилася на творчості Баха. Це правда - сьогодні небагато справжніх майстрів в джазі. В академічній музиці це вміння взагалі не заохочується офіційними навчальними програмами. Ми приїхали сюди - видихнути! - Ось, нарешті, є конкурс, де ми всі можемо бути самими собою».

Підсумовуючи конкурсні події, член жюрі Петро Полтарєв, зазначив: «Як би там не було, конкурс імпровізаторів - це конкурс вищої майстерності. Ті музиканти, які пройшли цю школу, решту вершин беруть - вільно».